Facebook Instagram Youtube
Poznaliśmy opinię mieszkańców nt. transportu publicznego
Poznaliśmy opinię mieszkańców nt. transportu publicznego
Poznaliśmy opinię mieszkańców nt. transportu publicznego
Poznaliśmy opinię mieszkańców nt. transportu publicznego

Poznaliśmy opinię mieszkańców nt. transportu publicznego

Dodano 27 września 2017

Wstępem do spotkania było zaprezentowanie przez architekta miejskiego, Macieja Kubiaka, najważniejszych założeń opracowanej w 2016 roku „Koncepcji rozwiązań transportowych wspierających rewitalizację śródmieścia w Lesznie” ze szczególnym uwzględnieniem transportu zbiorowego. Prezydent Łukasz Borowiak natomiast przedstawił plany miasta w zakresie przedsięwzięć rewitalizacyjnych, w tym najważniejszych inwestycji drogowych oraz zaprojektowania i budowy przejścia podziemnego z dworca do centrum, utworzenie nowego ciągu komunikacyjnego wzdłuż torów kolejowych, stworzenia multimodalnego węzła (między dworcem PKP a Młynami) łączącego ruch kolejowy, autobusowy oraz samochodowy, wraz z parkingami buforowymi przy centrach przesiadkowych.

Transport publiczny odgrywa bardzo ważną rolę w procesie rewitalizacji miasta, o czym wspominał Pan Prezydent.  Jakość komunikacji miejskiej to jeden z ważnych aspektów powodzenia tego procesu, podobnie jak rozwój systemu ścieżek rowerowych i ciągów pieszych. Chcąc ograniczyć ruch samochodowy w centrum, ważne jest stworzenie możliwości wyboru alternatywnych form poruszania się po mieście. 
Dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji przedstawił bieżące funkcjonowanie komunikacji publicznej w Lesznie, jej założenia i cele, uwzględniające wykorzystanie od 2018r. ośmiu nowych autobusów elektrycznych. 
Spośród liczącej przeszło 30 osób grupy mieszkańców wielu aktywnie włączyło się do dyskusji, poruszając następujące tematy:
Postulat poprawy dostępności do biletów (w planach MZK jest wyposażenie każdego autobusu w biletomaty)
Brak możliwości zakupu w autobusie biletu ulgowego (MZK zakłada, że zakup w autobusie powinien się odbywać w wyjątkowych sytuacjach, aby nie zmieniać pojazdu w punkt handlowy, co niekorzystnie wpływa na punktualność)
Postulaty zmiany godzin kursowania autobusów np. z Gronowa (dopasowanie godzin odjazdu autobusu do godzin zakończenia lekcji), kurs linii „3” (brak kursów wieczornych i weekendowych)
Poprawa dojazdu młodzieży z Zaborowa do szkoły do Gronowa oraz osób starszych do szpitala
Postulat zwolnienia z opłat za przejazdy komunikacją miejską dla osób posiadających II stopień niepełnosprawności 
Poprawa dostępności  komunikacji dla osób pracujących (np. pracujących w firmie w Rydzynie, wracających z dworca PKP do Zaborowa)
Prośba o podjazd kierowców bliżej chodnika, co ułatwi wsiadanie osobom starszym
Postulat młodego mieszkańca, by inwestować w tabor autobusowy (w jego ocenie wydatki na komunikację miejską są zbyt skromne)
Bardzo dużo czasu poświęcono konieczności wprowadzenia zmian w komunikacji miejskiej – zdaniem uczestników spotkania, nie powinny to być jednak zmiany tylko doraźne. System komunikacji wymaga przemodelowania od nowa.
Propozycję modyfikacji przedstawił jeden z mieszkańców miasta – w jego opinii kierunek założeń koncepcji przedstawionej przez architekta miejskiego jest jak najbardziej właściwy, zbliża Leszno do poziomu miast europejskich. Zaproponowany przez niego układ zakłada proste trasy, stałą częstotliwość kursowania, wprowadzenie węzła przesiadkowego przy dworcu PKP.
Powyższe zmiany, jeśli miałyby nastąpić, wymagają prowadzenia szerokiej akcji pobudzającej świadomość mieszkańców – uproszczenie tras i większa częstotliwość kursowania  musi się odbyć kosztem podjazdu autobusu „pod drzwi domu”.

Transport publiczny odgrywa bardzo ważną rolę w procesie rewitalizacji miasta, o czym wspominał Pan Prezydent.  Jakość komunikacji miejskiej to jeden z ważnych aspektów powodzenia tego procesu, podobnie jak rozwój systemu ścieżek rowerowych i ciągów pieszych. Chcąc ograniczyć ruch samochodowy w centrum, ważne jest stworzenie możliwości wyboru alternatywnych form poruszania się po mieście. 

Dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji przedstawił bieżące funkcjonowanie komunikacji publicznej w Lesznie, jej założenia i cele, uwzględniające wykorzystanie od 2018r. ośmiu nowych autobusów elektrycznych. 

Spośród liczącej przeszło 30 osób grupy mieszkańców wielu aktywnie włączyło się do dyskusji, poruszając następujące tematy:

  • Postulat poprawy dostępności do biletów (w planach MZK jest wyposażenie każdego autobusu w biletomaty)
  • Brak możliwości zakupu w autobusie biletu ulgowego (MZK zakłada, że zakup w autobusie powinien się odbywać w wyjątkowych sytuacjach, aby nie zmieniać pojazdu w punkt handlowy, co niekorzystnie wpływa na punktualność)
  • Postulaty zmiany godzin kursowania autobusów np. z Gronowa (dopasowanie godzin odjazdu autobusu do godzin zakończenia lekcji), kurs linii „3” (brak kursów wieczornych i weekendowych)
  • Poprawa dojazdu młodzieży z Zaborowa do szkoły do Gronowa oraz osób starszych do szpitala
  • Postulat zwolnienia z opłat za przejazdy komunikacją miejską dla osób posiadających II stopień niepełnosprawności 
  • Poprawa dostępności  komunikacji dla osób pracujących (np. pracujących w firmie w Rydzynie, wracających z dworca PKP do Zaborowa)
  • Prośba o podjazd kierowców bliżej chodnika, co ułatwi wsiadanie osobom starszym
  • Postulat młodego mieszkańca, by inwestować w tabor autobusowy (w jego ocenie wydatki na komunikację miejską są zbyt skromne)

Bardzo dużo czasu poświęcono konieczności wprowadzenia zmian w komunikacji miejskiej – zdaniem uczestników spotkania, nie powinny to być jednak zmiany tylko doraźne. System komunikacji wymaga przemodelowania od nowa.

Propozycję modyfikacji przedstawił jeden z mieszkańców miasta – w jego opinii kierunek założeń koncepcji przedstawionej przez architekta miejskiego jest jak najbardziej właściwy, zbliża Leszno do poziomu miast europejskich. Zaproponowany przez niego układ zakłada proste trasy, stałą częstotliwość kursowania, wprowadzenie węzła przesiadkowego przy dworcu PKP.

Powyższe zmiany, jeśli miałyby nastąpić, wymagają prowadzenia szerokiej akcji pobudzającej świadomość mieszkańców – uproszczenie tras i większa częstotliwość kursowania  musi się odbyć kosztem podjazdu autobusu „pod drzwi domu”.

Zdjęcia ze spotkania dostępne są na profilu na Facebooku - TUTAJ